Cato's kei gave Nederlands


Schrijfopdrachten

9a.

Tekstsoort: Zakelijke brief

Tekstdoel: Overtuigen

Publiek: Schoolbestuur

9b.

Mening: Ik ben tegen het voorstel van gescheiden lesgeven.

Argument 1: Zo kunnen de meisjes de jongens elkaar niet meer helpen en van elkaar leren.

Argument 2: Het is gezellig, maar ook goed voor de omgang tussen jongens of meisjes.

Slot: Ik hoop dat u rekening houd met de argumenten van mij en mijn mede leerlingen.

 

Brief:

Castricum, 24 september 2013

Betreft: Het voorstel van gescheiden lesgeven aan jongens en meisjes.

Geachte mevrouw, geachte heer,

Onlangs heb ik vernomen dat er plannen worden gemaakt voor het gescheiden lesgeven van jongens en meisjes. Zelf ben ik van mening dat het geen goed plan is om dit toe te passen. Dat leg ik graag uit in deze brief.

Door het scheiden van de jongens en meisjes in de klassen, kunnen ze niet meer van elkaar leren. Doordat jongens op een andere manier denken, leren wij zaken uit een ander perspectief benaderen. Persoonlijk  vind ik dat van grote toegevoegde waarde.

Meestal is het gezelliger in gemengde klassen en de omgang tussen jongens en meisjes word er ook beter van. De omgang word er beter van doordat jongens en meisjes meer met elkaar in contact komen en hier door beter sociaal contact leggen.

Met deze argumenten hoop ik, dat u uw besluit wilt heroverwegen. Indien u dat wenst, licht ik mijn argumenten graag in een persoonlijk gesprek met u toe.

Met vriendelijke groet,

 

 

 

C.M. Vonk